Reklama kojarzy nam się z ładną grafiką i zachęcającymi nas do zakupu, plakatami na ulicy. Ale rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, ile pracy i wytrwałości wymaga od nas przygotowanie skutecznej reklamy.
Niektóre reklamy zostały tworzone przez kilka miesięcy przez najlepszych projektantów graficznych. Ale zanim została ona graficznie przedstawiona na reklamie, przez kilka miesięcy pracowali nad nią marketingowcy i specjaliści od reklamy.
Od czego zaczyna się przygoda z tworzeniem reklamy?
Na początku swojej drogi z tworzeniem reklamy, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: co i gdzie chcę reklamować. Warto także zastanowić się w jakim celu, tworzymy reklamę i jakie efekty chcemy osiągnąć. W tym momencie musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy reklamujesz całą swoją firmę, czy tylko konkretne produkty, a może jakiś jeden wybrany, nowy produkt. I tutaj główną rolę odgrywają specjaliści od reklamy i marketingu. Bowiem często właściciele firm, chcą reklamować ogólnie wszystkie swoje usługi i produkty. Jednak sprawdzając analizę i statystyki, udowodniono, że najlepiej i z najlepszym skutkiem reklamuje się pojedyncze produkty.
Reklama pojedynczego produktu
Przykładem jest smartfon Xiaomi. Jego reklama była na tyle skuteczna, że klienci chętnie sięgali po telefon od marki Xiaomi. Zyski firmy z miesiąca na miesiąc rosły w górę. Ale na przestrzeni czasu, zadowoleni klienci ze smartfonu Xiaomi, chętnie sięgali po kolejne produkty tejże firmy. Zauważ jak skuteczna reklama jednego produktu, może zaowocować na całości wizerunku marki.
Określ swoją grupę docelową
Już wiesz co chcesz reklamować. Teraz pora zastanowić się nad swoją grupą docelową. Do kogo ma trafić Twoja reklama? W tym celu ustalamy płeć i wiek osób, do których dedykowana jest reklama. Inaczej będzie ona wyglądać, gdy kierowana będzie do mężczyzn, niż do kobiet. Podobnie jest z wiekiem. Inna reklama będzie dla osób młodych i zupełnie inna dla osób starszych. Duże znaczenie ma też miejsce publikacji reklamy. Jeśli kierowana jest ona do osób młodych, najlepsze miejsce na reklamę to Internet i portale społecznościowe. Jeśli chcesz dotrzeć do osób starszych i seniorów, może warto przemyśleć opublikowanie reklamy w gazetach i wydrukowanie ulotek, które można kolejno roznosić przy sklepach spożywczych i targach.
Dobra i skuteczna reklama charakteryzuje się, przede wszystkim konkretnie przemyślaną strategią. Głównym punktem każdej reklamy jest określenie kierunku reklamy i efektów, które chcemy osiągnąć.
Strategia gotowa – reklama opublikowana
Doszedłeś do końca reklamy? Nie. Teraz dopiero zaczyna się przygoda z reklamą i kluczowy jej moment. W tym miejscu należy dokonać sumiennej analizy i oceny efektów naszej reklamy. W tym celu należy sprawdzić, czy reklama działa. Między innymi musimy ocenić, do ilu osób dotarła reklama, ile osób było zainteresowanych produktem, czy reklamowaną usługą, a także ile udało się zarobić dzięki reklamie. Na początku wystarczy śledzić całą kampanię reklamową i sprawdzać jaką wzbudza reakcję wśród ludzi. Czy odbierają ją pozytywnie, czy negatywnie. A także, czy potencjalni klienci przechodzą na naszą stronę internetową, czy szybko zamykają reklamę i przechodzą na inną stronę konkurencji. Jeśli pojawi się coś, co wzbudzi Twoje podejrzenia, że reklama nie działa lub powoduje negatywne emocje wśród klientów – szybką zmień lub popraw. Jeśli natomiast zignorujesz ten moment, może być za późno na ewentualne poprawki i korekty.