Różnorodność w środowisku zawodowym dotyczy także sposobu, w jaki pracownicy porozumiewają się między sobą. Zrozumienie stylu komunikacji to jedna z możliwości, aby usprawnić współpracę w grupach i podnieść efektywność zespołów. Jak w tym kontekście przydatne może być badanie Extended DISC®? Na czym ono polega?
Czym jest badanie Extended DISC®?
Extended DISC® to narzędzie oparte na czterech podstawowych stylach zachowań wypracowanych przez Carla Gustava Junga, co pozwala na określenie między innymi stylu komunikacji pracownika czy wyodrębnienie najczęstszych motywatorów i czynników stresogennych w ramach codziennej pracy. Extended DISC® pomaga m.in. w podejmowaniu decyzji rekrutacyjnych, zebraniu informacji na temat zaangażowania pracowników, czy poprawie pracy i komunikacji zespołowej.
Aby je wprowadzić w firmie, wystarczy, aby każdy pracownik poświęcił kilka-kilkanaście minut na wypełnienie kwestionariusza online. Następnie lider czy menedżer otrzymuje analizę odpowiedzi, która opiera się na wspomnianych 4 stylach zachowań. Wynik Extended wyrażony jest m.in. w procentowym udziale w każdym ze stylów i może wyglądać tak: 0%-30%-40%-30%. Warto pamiętać, że żaden pracownik nie jest w 100% charakteryzowany tylko jednym stylem, rzadko również odnosi się do wszystkich czterech. Jednocześnie Extended DISC® nie testem osobowości czy analizą psychologiczną, nie mierzy również umiejętności i wiedzy branżowej.
4 style zachowań wg Extended DISC®
D, czyli styl Dominujący
Osoba charakteryzująca się stylem D jest przede wszystkim wymagająca, twarda, lubi inicjować, a także podejmować rywalizację. Pracownicy z przewagą stylu D w komunikacji mogą być niezależni i skoncentrowani na sobie. Może się to wiązać np. z przerywaniem innych, dominowaniem w dyskusjach czy “wrzucaniem” swoich pomysłów niekoniecznie w momencie, w którym jest to właściwe. Tacy pracownicy są jednak naturalnymi przywódcami i angażują się w wiele projektów jednocześnie.
I, czyli styl Towarzyski
Osoba z przewagą stylu Towarzyskiego to otwarty optymista. Jednocześnie jest to pracownik, który lubi rozmawiać, jest zorientowany na ludzi, ale może obawiać się odrzucenia przez innych. W komunikacji może unikać udzielania negatywnego feedbacku. Poza tym może być mniej zorientowana w szczegółach zadań, gdyż bliżej jej do inspiratora, niż realizatora.
S, czyli styl Wspierający
To inaczej osoba spokojna, cierpliwa, ostrożna i skromna. Oznacza to pracownika, który jest dobrym słuchaczem, ale może być zbyt uległy względem innych i rzadko stawia na swoim. Poza tym osoba w stylu Wspierającym rzadziej zabiera głos z własnej inicjatywy.
C, czyli styl Dokładny
Osoby w stylu Dokładnym przede wszystkim przestrzegają zasad i posługują się logiką i swoimi umiejętnościami analitycznymi. Unikają komunikacji 1:1 – zdecydowanie bardziej wolą pisać niż rozmawiać na żywo, poza tym rzadziej walczą o siebie i swoje racje.
Powyższe style zachowań i komunikacji, a także ich analiza poprzez narzędzie Extended DISC®, pozwalają liderom wpływać na dynamikę komunikacji w zespole, a także np. lepiej zrozumieć genezę konfliktów, które mogą pojawić się w grupie.