Praca w obsłudze klienta

Chociaż na co dzień w różnych sytuacjach spotykamy się z osobami, których praca polega na obsłudze klienta, to dopiero chcąc podjąć zatrudnienie na takim stanowisku, często zauważamy, jak trudny może być kontakt z drugim człowiekiem, jak wiele wymaga od nas cierpliwości, empatii, odpowiedzialności i zaangażowania. Chcąc rozpocząć pracę jako konsultant, kelner, handlowiec, menadżer, sprzedawca, a także na wielu innych stanowiskach związanych z obsługą klienta wymagane są od nas pewne kompetencje. Jakie? Podpowiadamy.

Praca obsługa klienta — czym się charakteryzuje?

Praca w obsłudze klienta niemal zawsze wymaga od pracownika pewnego zestawu cech, które pomagają mu właściwie traktować drugiego człowieka. Istnieje wiele zawodów, które są związane z kontaktem bezpośrednim lub pośrednim z klientami. Dotyczą one niemal wszystkich gałęzi gospodarki. Przykładem stanowiska, na którym pracownik ma ciągły kontakt z klientami jest praca kasjera, sprzedawcy, kelnera, konsultanta telefonicznego, recepcjonisty, handlowca, doradcy w banku i innych instytucjach finansowych.

Pewnego rodzaju obsługą klienta zajmuje się również pielęgniarka, lekarz czy ratownik medyczny. Managerowie także odpowiadają za kontakt z kontrahentami. Chociaż wszystkie te zawody różnią się między sobą koniecznym do ich wykonywania wykształceniem i kompetencjami, to łączą w sobie jeden czynnik, jakim jest obsługa klienta i pomoc takiemu człowiekowi w przekazywaniu pewnych informacji czy przekonywaniu go do wykonywania konkretnych działań, co wymusza na pracowniku posiadanie szeregu cech. Wiele osób chce spróbować swoich sił na stanowiskach, które łączy obsługa klienta. Praca taka dostępna jest na różnych portalach, między innymi na https://www.gowork.pl/praca/obsluga-klienta;st.

Obsługa klienta — praca dla wybranych?

Ze względu na to, że fraza „praca obsługa klienta” jest często wyszukiwana w Google, warto wcześniej zastanowić się, czy lubimy kontakt z drugim człowiekiem i nie sprawia on nam problemów. Wbrew pozorom, nie każda osoba będzie dobrze czuła się na tego typu stanowiskach. W takiej pracy najważniejsza jest komunikatywność, dzięki której jesteśmy w stanie trafnie określić oczekiwania naszego klienta i wskazać mu satysfakcjonujące go rozwiązanie. Powinniśmy umieć mu jasno i w zrozumiały sposób wytłumaczyć wszelkie potrzebne informacje, na przykład korzyści, jakie osiągnie, decydując się na zakup danego produktu.

Praca w obsłudze klienta jest ściśle związana również z empatią. Niezależnie od tego czy zajmujemy się sprzedażą, czy jesteśmy konsultantami infolinii technicznej, musimy umieć wczuć się w potrzeby klienta i zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby mu pomóc. Z drugiej strony jednak powinniśmy cechować się opanowaniem i dystansem, ponieważ nierzadko klienci wyładowują swoją złość i frustracje na konsultantach, sprzedawcach, kasjerach czy doradcach. Będąc narażonym na nieprzyjemne sytuacje, musimy trzymać swoje emocje na wodzy i zachować dystans do takich doświadczeń. Dlatego cierpliwość i odporność na stres są ważne w takiej pracy, aby mimo nieprzyjemnych słów czy agresji klienta odpowiadać mu spokojnie, rzeczowo i zrozumiale. Życzliwość i kultura osobista to cechy ważne w kontakcie z drugim człowiekiem. Mimo zmęczenia, zdenerwowania i zniechęcenia, mimo wszystko musimy obsługiwać go z uśmiechem i cierpliwością.

Najważniejsze kompetencje w pracy w obsłudze klienta

Istnieje wiele stanowisk, w których zakresie obowiązków występuje obsługa klienta, praca taka jednak zwłaszcza w przypadku sprzedawców wymaga stosowania języka perswazji. Pracownik więc musi umieć prowadzić klienta w taki sposób, aby wyciągnął stosowne wnioski lub działania. Umiejętnie łagodzić sytuację i kierować rozmowę na takie tory, aby językiem pozytywów i korzyści sprzedać wybrany produkt. Pewność siebie to cecha, której wymaga prawie każda praca. Obsługa klienta jednak to dział, gdzie aspekt ten jest szczególnie istotny, ponieważ bez niego nie da się wywierać pozytywnego wrażenia na innych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here